RESEARCH PAPER
The subjective dimension of security education
1 | War Studies University, Faculty of National Security |
Online publication date: 2018-10-20
Publication date: 2018-10-22
Security and Defence Quarterly 2018;21(4):23–37
KEYWORDS
ABSTRACT
Subjectivity in education is not a new issue. It defines the position and role of participants
in educational processes (teacher, students). However, education combined with problems
of security may raise some doubts in interpretation. It is about identifying the subjects of
security. If you adopt the premise that a set of security subjects is not restricted to man and
social groups, then security education should also consider other subjects. Moreover, the
hazard society, as a product of the postmodern era involves the need for scientific research
and public discussion about man as the subject in the process of education and social
relations in general.
REFERENCES (15)
1.
Beck, U., 2002. Społeczeństwo ryzyka. W drodze do nowoczesności. Trans. S. Cieśla.”Scholar” Warsaw.
2.
Cieślarczyk, M., 2011. Teoretyczne i metodologiczne podstawy badania problemówbezpieczeństwa personalnego. UPH, Siedlce.
4.
Fromm, E., 2005. Ucieczka od wolności. Trans. O. and A. Ziemilscy. Czytelnik, Warsaw.
5.
Gazzaniga, M., 2011. Istota człowieczeństwa, Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi. Trans. A. Nowak. Wyd. „Smak Słowa”, Sopot.
7.
Giddens, A., 2008. Konsekwencje nowoczesności. Trans. E. Klekot. WydawnictwoUniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
8.
Jarmoch, E., Jaroń, J. and Trzpil, I.A., (eds) 2007. Ewolucja koncepcji natury ludzkiejw świetle nauk fi lozofi cznych, psychologii, teologii i politologii. Wydawnictwo AkademiiPodlaskiej, Siedlce.
10.
Kiepas, A., 2007. Technika a natura ludzka – dwa paradygmaty: Jean Jacques Rousseaui Immanuel Kant. In E. Jarmoch, J. Jaroń, and I.A. Trzpil (eds), Ewolucja koncepcjinatury ludzkiej w świetle nauk fi lozofi cznych, psychologii, teologii i politologii. Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce.
11.
Łobocki, M., 1998. Altruizm i wychowanie. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
12.
Popper, K.R., 2006. Społeczeństwo otwarte i jego wrogowie. Vol.1. Trans. H. Krahelska. PWN, Warsaw.
13.
Rosa, R., Świniarski, J., (eds) 2010. Edukacja dla bezpieczeństwa-bezpieczeństwo w edukacji. niwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce.
15.
Urbanek, A., 2015. W poszukiwaniu teoretyczności bezpieczeństwa personalnego. Akademia Pomorska, Słupsk.
RELATED ARTICLE